Corne van ZeijlCorne van Zeijl

Opinie | Extinction Rebellion is slaafje van grootkapitaal

View descriptionShare
 

Op 4 juli blokkeert Extinction Rebellion (XR) de A12 weer eens. Gewone burgers krijgen daarvoor een bekeuring, terwijl XR altijd ongestraft blijft. Maar wat bereiken de demonstranten er eigenlijk mee ? Een berg irritatie, files en extra belasting voor de politiecapaciteit, maar geen betere wereld.

Recentelijk wees iemand me op het feit dat een van de grote financiers achter Extinction Rebellion Chris Hohn van het hedgefonds The Children Investment Fund is. TCI kent u wellicht nog wel van de beruchte brief in 2007 aan het management van ABNAMRO. ABNAMRO maakte niet genoeg winst en moest maar worden opgesplitst. Want in delen zou het meer waard zijn dan het geheel op dat moment. TCI klaagde over de beneden gemiddelde winstgevendheid. Dat kwam vooral omdat ze enkele jaren daarvoor de zeer winstgevende hypotheken business in de US hadden verkocht. Een briljante move zo bleek later in de kredietcrisis. Maar TCI keek alleen maar naar korte termijn winst maximalisatie. De bank werd het lijdende voorwerp in een overnamestrijd en de rest is geschiedenis. Kapitalisme in zijn rauwste vorm.

Chris Hohn is wel een briljante belegger. Afgelopen jaar heeft hij met zijn TCI-fonds U$ 19 miljard verdiend. De hoogste beleggingswinst van een hedgefonds ooit, onder andere door beleggingen in luchtvaart en defensiebedrijven zoals Airbus, Safran en General Electric Aerospace. Of in Aena, Vinci en Ferrovial. Deze bedrijven zijn actief in tolwegen en luchthavens. Kan het hypocrieter?  Piet Particulier mag niet vliegen of over de A12 rijden. Maar de grote XR-financier mag wel beleggen in bedrijven waar de beweging tegen protesteert. En de opbrengsten van deze beleggingen, worden weer doorgesluisd naar XR. Extinction Rebellion lurkt aan de borst van het groot kapitaal. Ik ben benieuwd wanneer de demonstranten zich aan de deur van hun grote suikeroom gaan vastklinken.

XR legt heel Nederland de moraal op. Maar in Nederland hebben we een democratie. Je kunt op de partij stemmen die het beste bij jouw mening past. XR zet deze democratische principes simpelweg opzij. Hun mening staat boven die van de rest van Nederland. De arrogantie ten top. De XR-demonstranten willen milieuhelden zijn, maar in de praktijk zijn het gewoon slaafjes van het groot kapitaal. De useful idiots. Lenin gebruikte deze uitdrukking voor westerse intellectuelen die vanuit hun idealisme konden worden ingezet voor Sovjet-propaganda. De tijden zijn niet veranderd.

Mijn oma zei altijd: "Verbeter de wereld, begin bij jezelf." Maar bij XR is het devies, verbeter de wereld, begin met andere mensen te irriteren. Als XR het beste met de wereld voor heeft, kunnen ze zich beter richten op positieve acties. De arrogante toon van ‘wij weten het beter’ en de gewone Nederlander moet maar luisteren roept alleen maar weerstand op. In de US heeft de anti-woke houding alleen maar bijgedragen aan de verkiezing van Trump. Het lijkt me niet dat dat de bedoeling is. Of luisteren deze slaafjes van het groot kapitaal gewoon braaf naar hun financiële meester, zonder zelf na te denken over de gevolgen?

Over Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via c.zeijl@cardano.com. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD.

  • Facebook
  • X (Twitter)
  • WhatsApp
  • Email
  • Download

In 1 playlist(s)

Corne van Zeijl

Iedere week een blik op de financiële markten met Corné van Zeijl. Ook te lezen in het Financieele D 
Social links
Follow podcast
Recent clips
Browse 320 clip(s)