Het kabinet wil niet delen in welke mate er gebruik wordt gemaakt van Amerikaanse clouddiensten door het Rijk. Het exacte kostenplaatje wordt daarbij ook achterwege gelaten. Dat schrijft staatssecretaris Zsolt Szabó voor Digitalisering aan de Tweede Kamer. Niels Kooloos vertelt erover in deze Tech Update.
De Tweede Kamer vroeg afgelopen jaar al om een overzicht waaruit moet blijken hoeveel geld er precies naar Amerikaanse cloudbedrijven gaat, maar die informatie zou te gevoelig zijn om openbaar te maken volgens Szabo. Daarnaast is het praktisch gezien niet haalbaar volgens de staatssecretaris, omdat alle ministeries hun eigen ICT-beleid mogen voeren.
Verder in deze Tech Update:

iPhone en Mac Mini ontkomen (voor nu) aan Apple's forse prijsverhogingen
03:49

Anthropic beschuldigt Alibaba van AI-diefstal
04:51

OpenAI komt met eigen chip in samenwerking met Broadcom
04:14