Bumble gooit het roer om en schrapt de swipe-functie die dating-apps groot maakte. De app, bekend om het principe dat alleen vrouwen het gesprek kunnen starten, stopt ook met die aanpak. Stijn Goossens bespreekt het in deze Tech Update.
Dating-app Bumble kondigt een radicale koerswijziging aan: de swipe-functie verdwijnt van het platform. CEO Whitney Wolfe omschrijft de nieuwe methode als revolutionair, maar heeft nog niet bekendgemaakt wat er precies voor in de plaats komt. De nieuwe functies worden verwacht tegen het einde van dit jaar.
Opmerkelijk is ook dat Bumble afstapt van het principe waarbij alleen vrouwen het eerste bericht kunnen sturen. Die functie was jarenlang het onderscheidende kenmerk van de app en werd breed gewaardeerd. Volgens Wolfe was het tegelijk ook een soort afdwinging van een specifieke genderrol. Ze stelt dat de kern van de functie, meer regie voor vrouwen, in de nieuwe opzet behouden blijft, al is onduidelijk hoe dat precies vorm krijgt.
Bumble experimenteert al langer met AI. Zo werkt het platform aan een AI-assistent genaamd Bee, die op basis van interviewvragen matches kan aanraden aan gebruikers. De kans is groot dat de vervanging van het swipen daar nauw mee samenhangt, net zoals andere grote dating-apps volop inzetten op AI-gestuurde matchmaking.
Verder in deze Tech Update
Zometeen in De Schaal van Hebben: Dyson Spot+Scrub AI vs. Eufy Omny S2 robotstofzuigers

Meta lanceert goedkopere slimme bril terwijl EU-minimumleeftijd voor Facebook nadert
05:00

Meta zet AI-tracking van eigen personeel stil na intern datalek
04:53

Nearfield Instruments bereikt unicorn-status: Rotterdams chipbedrijf nu 1,6 miljard dollar waard
03:50