In de podcast Praat mee met AD bespreken we elke dag een kwestie. Vandaag is dat deze: excuses aan de Molukse gemeenschap stellen niets voor als de nooit uitgekeerde pensioenen niet alsnog worden uitgekeerd.
Premier Jetten heeft namens de Nederlandse regering zijn excuses aangeboden aan de Molukse gemeenschap, vanwege de behandeling van de eerste generatie Molukkers die in 1951 hiernaartoe kwam. Dat deed hij gisteren, bij de onthulling van een nationaal monument voor Molukkers in Rotterdam. AD-journalist Tonny van der Mee schuift aan in de podcast, evenals AD-columnist Angela de Jong.
Tonny publiceerde afgelopen weekend een persoonlijke brief op deze site. „Ik ben zelf van Molukse afkomst, mijn opa en oma behoren tot die eerste generatie Molukkers die in 1951 naar Nederland zijn gekomen. Ik heb van dichtbij de pijn en het verdriet van mijn opa en oma meegemaakt. Ik vond dit wel een hele mooie gelegenheid om uiting te geven aan mijn gevoelens. Al heb ik ook lang getwijfeld omdat het best persoonlijk is, en kwetsbaar.’’
Angela: ,,Ik vond de brief heel mooi en heel kwetsbaar. Ik weet hoe het is om over je eigen emoties of leed te schrijven en je weet dat de reacties niet mals kunnen zijn.’’
Tonny legt uit waarom het aangedane leed ook gevoeld wordt in volgende generaties: ,,Dat trauma is van generatie op generatie overgenomen. Het is vooral het gevoel niet gezien en gehoord te worden. Dat vond ik ook mooi aan de toespraak van Jetten. Ik merk ook weer dat het me nu raakt. Ik vond zijn opbouw en opsomming heel mooi.’’
Lezer Kor van der Heiden: ,,Ik vind dat die KNIL-militairen wel recht op pensioen hebben, dat is niet meer dan rechtvaardig.’’ Dat zegt ook lezer Ingrid Calsteren: ,, Het is schandalig hoe de Molukkers zijn behandeld en dat het zo lang heeft geduurd. Geld maakt het leed niet goed, maar is wel een tastbare erkenning.’’
Tonny is ook van mening dat er meer moet komen dan alleen excuses: „ Het is geen morele plicht, maar gewoon een recht. Heel concreet: mijn opa heeft nooit een pensioen gehad van het KNIL. Een tweede heikele kwestie die nog steeds speelt is dat ambtenaren en militairen die vastzaten in jappenkampen tijdens WOII nooit hun salaris doorbetaald hebben gekregen. Kijk, ik hoef het geld niet en ik snap dat mensen misschien denken ‘het gaat alleen maar om geld’, maar het is gewoon een recht.’’
Angela: ,,Jij pleit in je brief ook ervoor dat deze geschiedenis een volwaardige plek in het onderwijs krijgt. En dat is volgens mij heel belangrijk. Wat er nou precies gebeurde heb ik zelf ook pas de laatste jaren echt begrepen.’’
In haar ‘kwestie van de dag’ heeft Angela het over Ted die het Neuzen-WK heeft gewonnen.
Luisteren dus! Praat mee met AD vind je elke werkdag om 16.00 uur op deze website of in je favoriete podcastapp. De presentatie is in handen van Simone Wijnands.

‘Een vrije dag bij hitte? Ik wil liever vrij als het regent!’
12:43

'Taal is de basis, beheers je de taal niet dan sta je geïsoleerd in de samenleving'
19:15

‘Stikstofprobleem? De landbouwminister heeft de boeren wel nodig om het op te lossen!’
18:06