Praat mee met ADPraat mee met AD

'Iedereen heeft het gevoel genaaid te worden aan de pomp'

View descriptionShare
 

In de podcast Praat mee met AD bespreken we elke dag een kwestie, vandaag is dat deze: de benzineprijs aan de pomp moet naar beneden als de olieprijs op de beurs daalt.
Benzine en diesel zijn opnieuw duurder geworden. Zo kost een liter benzine aan de pomp nu 2,46 euro. Het gaat om een prijsstijging van maximaal 1 cent. Dat lijkt niet veel, maar is wel opmerkelijk aangezien de olieprijs op de wereldmarkt flink is gezakt. AD-economieverslaggever Saskia van Westhreenen schuift aan in de podcast, evenals AD-columnist Angela de Jong.
Saskia: „Het is een open zenuw onder onze lezers, want iedereen heeft toch wel een beetje het gevoel dat-ie genaaid wordt. De olieprijs zakte gisteren heel sterk, onder de 80 euro op de wereldmarkt. We weten allemaal dat als de olieprijs op de wereldmarkt heel hard stijgt, dan wordt je benzine snel duurder. En nu zakt het heel diep, maar merken we dat aan de pomp marginaal.’’
Angela voelt zich ook een beetje bedonderd: ,,Ik rijd hybride, maar ik merk daar heel weinig van. Het is vooral tanken bij ons. Op het moment dat er iets gebeurt, vliegen de prijzen omhoog, maar naar beneden gaan ze nooit meer. Het is gewoon niet uit te leggen.’’In omringende landen liggen de prijzen wel laag. Dat valt lezers ook op. Johan Nuijen:„Zojuist getankt in Spanje. Benzine kost hier 1,42 euro per liter.’’ Lezer Joost Henze: „Gelukkig zaterdag in Duitsland de tank vol gegooid voor maar 1,74 per liter.’’
Saskia legt uit hoe dat kan: ,,Er zijn twee oorzaken voor. De eerste is dat Nederland de meeste accijns en btw heeft. Van iedere liter die we vandaag tanken gaat er 42 cent naar de schatkist. In Duitsland hebben ze andere systemen, bij ons heeft de overheid gezegd ‘we laten het aan de markt’ ’’

Angela: „Het feit dat het zo hard omhooggaat en nooit omlaag, dat voelt als onrechtvaardig.’’
Saskia: „We kunnen er heel veel van vinden, maar het is ook, heel eerlijk, hoe het systeem werkt en de economie. Aandeelhouders varen er wel bij. Als je moppert, zou ik bijna willen zeggen: ga in aandelen van oliebedrijven, dan heb je er nog wat aan. Het is ook sentiment, het gevoel van ‘ik word bestolen’.”

In haar ‘kwestie van de dag’ heeft Angela het over margarine in zakjes.Luisteren dus! Praat mee met AD vind je elke werkdag om 16.00 uur op deze website of in je favoriete podcastapp. De presentatie is in handen van Simone Wijnands.

  • Facebook
  • X (Twitter)
  • WhatsApp
  • Email
  • Download

In 1 playlist(s)

Praat mee met AD

'Praat mee met AD' is de nieuwe dagelijkse podcast van het AD, waarin jouw mening telt. Iedere werkd 
Social links
Follow podcast
Recent clips
Browse 174 clip(s)