Volgens de Europese Commissie is de Nederlandse pensioenuitvoering te weinig concurrerend en een gesloten systeem. Het zou om die reden ook opengesteld moeten worden voor buitenlandse partijen. Met de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel in het achterhoofd is dat voor macro-econoom Arnoud Boot reden om maar weer eens te pleiten voor meer transparantie. ‘Hoe is het ABP omgegaan met mijn potje?’
Wat zegt de Europese Commissie precies?
Volgens de Commissie moet de uitvoering van pensioenregelingen – dus zaken als beleggingen, administratie en communicatie – worden gezien als een markt waarop concurrentie mogelijk moet zijn. Pensioenfondsen die verplicht zijn om werkgevers en werknemers aan te sluiten, zouden die taken moeten kunnen aanbesteden via een open en transparant proces. Daarbij moeten ook buitenlandse of andere externe partijen kunnen meedingen. Het huidige Nederlandse stelsel zou te gesloten zijn, en dat is in strijd met Europese regels.
Waar maak je je dan zorgen over?
Dat komt deels voort uit teleurstelling over hoe de uitvoering van het pensioenstelsel tot nu toe heeft plaatsgevonden. Persoonlijk voorbeeld: mijn pensioenpotje bij het ABP is sinds 2001 drie keer over de kop gegaan. Een identiek pensioenpotje in de Verenigde Staten is in dezelfde periode 24 keer over de kop gegaan. Vanuit de VS krijg ik elke drie maanden een overzicht van wat er met die pot is gebeurd, maar van het ABP hoor ik nooit wat ze met mijn potje hebben gedaan.
Kan het nieuwe pensioenstelsel daar al verandering in brengen?
Het invaren van het nieuwe stelsel zal nog allerlei problemen met zich meebrengen; het gaat om een van de grootste operaties ooit. Pas over een paar jaar kunnen we echt beoordelen hoe dat is verlopen en hoe we het moeten evalueren.
Maar we hebben vaker tegen de Tweede Kamer gezegd: blijf daar scherp op, zorg ervoor dat het proces goed wordt gevolgd. Maar in de afgelopen week heeft de Tweede Kamer vooral gesproken over de vraag waarom huizen niet goed geïsoleerd zijn. Een heel actuele discussie, die plaats had moeten vinden op het moment dat het niet zo warm was.
Maar het is belangrijk dat de Kamer de vinger aan de pols houdt. De uitvoering is cruciaal, en dat geldt ook voor ministeries. Juist daarom moet de Tweede Kamer steeds weer benadrukken: let daarop en houd het goed in de gaten.

‘Een tweede renteverhoging van de ECB is misschien helemaal niet meer nodig’
07:06

‘Alan Greenspan enige centrale bankier met rocksterstatus’
07:12

De nalatenschap van Greenspan: ‘Zijn filosofie is hem niet in dank afgenomen’
08:35