De toekomst van auto’s is zelfrijdend. Nu AI in een stroomversnelling komt, gebeurt hetzelfde voor autonome wagens. Naast Elon Musk en z’n autonome Tesla’s is er ook Waymo, Baidu, Didi, enzovoort. Maar al die 'early movers' hebben iets gemeen: ze zijn allemaal Amerikaans of Chinees.
Dus hoe zit het eigenlijk bij ons in Europa? Hoe zit het met de Vlaamse robotaxi? We hebben hier tenslotte toch een dens en (relatief) kwalitatief verkeersnetwerk dat goed gedocumenteerd is: lijkt perfect voor verregaande autonomie! En er wordt ook al wel degelijk wat geëxperimenteerd, voor en achter de schermen.
In deze extra aflevering van De 7 praat host Roan Van Eyck met De Tijd-journalist Bas Kurstjens en verschillende experts over de vraag of Vlaanderen nog koploper kan worden in de zelfrijdende race.

24/06 | Vlaanderen neemt omstreden subsidies regionale luchthavens in vizier | Wereldwijde sell-off in chipaandelen | De kost van de hitte
14:49

23/06 | Belgische bouwsector leeft (tijdelijk) op | SpaceX verliest 400 miljard in één dag | Gezinnen krijgen voorrang op stroomnet
16:15

De 7 Extra | 10 Jaar Brexit: 'Ook de opvolger van Starmer zal het VK niet terug naar de EU leiden'
25:03