Europa heeft in korte tijd zijn afhankelijkheid van Russisch gas verminderd, maar is daardoor juist een stuk afhankelijker geworden van Amerikaans gas. Dat blijkt uit onderzoek van Clingendael. De import van Amerikaans vloeibaar gas (lng) is vorig jaar met 61 procent gestegen. ‘Het is voorstelbaar dat Trump dit als drukmiddel kan gebruiken’, zegt Jilles van den Beukel, energiedeskundige verbonden aan het Den Haag Centrum voor Strategische Studies.
Lees het hele artikel op bnr.nl: In plaats van Poetins gas hebben we nu gas van Trump, ‘dat is een risico’

Stikstofplan: bufferzone bij 100 natuurgebieden en extra maatregelen rond Veluwe
12:36

VNO-NCW: kabinet opent deur naar beter investeringsklimaat
10:26

Sjoerdsma: bij handelsmissie naar China is wel ruimte voor lastige onderwerpen
03:51