בראיון התייחס שימי בלוי למחאת הגיוס, לשיירות הרכבים המתוכננות ולמתח מול המשטרה והציבור הכללי: “הזעקה שלנו – נגד מעצרים של בני תורה”
בריאיון לאלי ביתאן בכאן מורשת התייחס שימי בלוי, חבר הוועדה המארגנת של מחאת הציבור החרדי, לשאלות סביב התרחבות המחאה נגד מעצרי בחורי ישיבות ולפעולות המחאה המתוכננות בימים הקרובים, בהן שיירות רכבים בעשרות מוקדים ברחבי הארץ.
בלוי הסביר כי מדובר במהלך שמגיע “בהכוונת גדולי התורה”, וטען כי אין שינוי מהותי בעמדת הציבור החרדי לאורך הזמן: “כל הזמן יש פעולות לפי דעת הרבנים, זה לא אירוע נקודתי”.
כאשר נשאל מדוע בעבר נשמעה הסתייגות מפעולות כמו חסימות כבישים, השיב כי לכל ציבור ולכל קהילה יש “דרך חיים משלה ודעת רבנים משלה”, וכי החינוך שניתן בבית נובע מהנחיות אלו.
בהתייחס למבנה המחאה והעובדה כי לא כל המפלגות החרדיות והזרמים המרכזיים מזוהים עמה באופן רשמי, טען בלוי כי היוזמה אינה מיועדת “לגייס קהלים”, אלא נובעת מיוזמה פנימית של מארגני המחאה, וכי כל מי שמעוניין להצטרף – מוזמן.
בהמשך התייחס לאפשרות של החרפת צעדי המחאה ולאפשרות של עימותים עם המשטרה, ואמר כי בשלב זה לא ברור כיצד יגיבו הרשויות. לדבריו, “אם לא יאפשרו לנו את המינימום – נגיע גם לפסים אחרים”, תוך שהוא מבקר את יחס הרשויות כלפי מפגינים במקרים קודמים.
במהלך הריאיון העלה בלוי טענות בדבר אפליה כלפי הציבור החרדי בישראל, והשווה בין יחס המדינה לקבוצות שונות באוכלוסייה. לדבריו, “הזעקה היא על מצב שבו נעצרים בחורים רק משום שהם לומדים תורה”, והוסיף כי מבחינתם מדובר בפגיעה בחופש בסיסי.
המראיין מצדו הקשה על הפער בין טענות אלו לבין המציאות הרחבה של סוגיית הגיוס, אך בלוי סירב להרחיב על שאלת חובת הגיוס עצמה, ואמר כי הנושא נתון להכרעת “דעת גדולי ישראל” ואינו מוקד המחאה הנוכחית.
בסיום הריאיון חזר בלוי על המסר המרכזי של המארגנים: המשך פעולות מחאה מתואמות ברחבי הארץ, מתוך מטרה “להשמיע את זעקת לומדי התורה בכל רחבי המדינה”.
עורך איתי סופרין