Bitcoin zakt deze week terug naar rond de 61.500 dollar, en zakte zelfs even onder de 60.000 dollar. Dat na een korte opleving richting 64.000 dollar van vorige week. Analisten van Deutsche Bank wijzen op een combinatie van een hardere toon van de nieuwe voorzitter van de Federal Reserve, aanhoudende renteverwachtingen, een recorduitstroom van circa 4 miljard dollar uit spot-bitcoin-ETF’s en verschuivende aandacht en liquiditeit richting AI en grote beursgangen.
In Europa loopt deze week de overgangsperiode van de MiCA-regels af en wordt een vergunning verplicht voor alle cryptodienstverleners die in de EU actief willen blijven. Binance, veruit de grootste cryptobeurs ter wereld, heeft na eerdere pogingen in Frankrijk en Griekenland zijn Griekse vergunningsaanvraag ingetrokken en beschikt daarmee nog steeds niet over een Europese MiCA-licentie, terwijl aanbieders met een vergunning via ‘passporting’ direct in de hele Unie mogen opereren; meer over de Europese cryptoregels staat bij de Europese Commissie.
Bij MicroStrategy verslechtert de positie van topman Michael Saylor nu het preferente aandeel Stretch, dat hij jarenlang als vrijwel stabiel product presenteerde, is weggezakt naar ongeveer 80 dollar in plaats van de beoogde 100 dollar. Omdat het hoge dividend op deze stukken doorloopt terwijl nieuwe uitgifte moeilijk wordt, komt de belangrijkste financieringsbron voor extra bitcoinaankopen onder druk te staan en groeit de kans dat Saylor uiteindelijk bitcoin moet verkopen om zijn verplichtingen na te komen.
Deze week in de Cryptocast
Een gesprek met Jan Scheele, organisator van de Dutch Blockchain Week en Board Member bij de Blockchain Netherlands Foundation. De Dutch Blockchain Week is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijk evenement voor de Nederlandse cryptosector. Op de tweedaagse summit komen sprekers uit binnen- en buitenland om te praten over de nieuwste trends rond belangrijke thema's als MiCAR, tokenisatie, de toekomst van handel, AI-integraties en de acceptatie van crypto-activa door institutionele beleggers. We bespreken de ins en outs van het evenement. Co-host is Mauro Halve.
Met Daniël Mol (BNR Cryptocast) of Bart Mol (Satoshi Radio) bespreken we elke week de stand van de cryptomarkt. Luister live donderdagochtend rond 8:50 in De Ochtendspits, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/cryptocast

Binance misschien op zwart: bijltjesdag voor bedrijven zonder Europese cryptovergunning | 435 A
21:28

Alle ins en outs over de Dutch Blockchain Week | 435 B
48:10

Crypto Update: Fed-voorzitter Warsh gooit roet in eten Bitcoin-rally
06:36